Saturday, August 13, 2011

Ramadhan - Dulu-dulu

Berpuasa pada zaman kanak-kanak dulu memang best (zaman sekolah rendah la..)... seingat aku, aktiviti bermain tak pernah miss. Balik ja sekolah, jaga kedai runcit (ayahanda peniaga kedai runcit) tp subjek matematik tak teror pun... (nada merendah diri) tp Penilaian drjh 5 dpt A la.. hehehe.. (riak sikit..)..astagfirullahalazim..ampunnnn.....

Then bila pukul 5, semua kawan-kawan sekampung datang berkumpul kat kedai.. duk berkumpul untuk rancang aktiviti petang tu..aktiviti lasak dikurangkan, selalunya, memancing di bendang belakang rumah, sauk udang di sungai depan rumah, buat pondok dari buluh cina dan daun pisang.. ada juga main masak-masak, selalunya aku jadi tokey kedai la.. (aha.. practise dari kecik nak jadi usahawan..tp tak jadi pun.. bak kata makcik rehan.. usahasawan adalah..)

Bila balik rumah, mula buat muka letih.. pernah masa darjah 2, menangis nak buka posa kat rumah tok wan.. (rumah tok wan kat belakang rumah aku ja). Letih main, masa tu dah pukul 7 dah.. tp dah tak tahan sangat-sangat .. (dulu kurus..tiada lemak simpanan..) tp atas kebijaksanaan tok wan aku, dia bagi petua.. nak tau???

Tidur tepi guri...
(tapi guri ni kat dalam rumah la.. tempat simpan air minum rumah tok wan. Alasan tok wan, guri sejuk.. so, hilangla panas badan tadi.. tp logik ka??)

Bila nak berbuka puasa, aku suka betul minum air tebu.. setiap hari wajib ada air tebu .. pernah sekali tu, ayahanda lupa beli.. aku merajuk tak nak buka puasa.. sembunyi dalam bilik tidur.. menangis kerana air tebu.. (aduiii.. teruk kan?)
terliur dah...

Semenjak dah besar ni, tak lah merajuk dah kerana air tebu ni.. Incik hubby telah menggalakkan aku minum air soya pulak.. kenapa ek? (supaya aku putih lepuk mcm soya kot..hehehe) ya ka? Aikkk.. perli nampak bang?? Actually, soya pun sedap.. dulu masa kat asrama derma, setiap kali outing ke Kangar, aku akan beli air soya dan nasi ayam kuning kat tepi Pejabat Pos Kangar. Ingat tak? Dah minum lama dah tp tak putih pun..sob..sob.. sedihnya..

Kuih tersedap bila buka puasa?
Kuih koleh kacang.. sedap... 

Dulu-dulu selalu beli kat pakcik jual tepi nasi ayam kuning kat pejabat pos tu la.. tp la ni tak dak dah.. Sampai sekarang tak pernah lagi jumpa kuih ni sesedap yang pakcik tu jual...
Ni kuih orang tua-tua, Qasidah (betul ka ejaan ni?) tp aku suka terutama yang bonda buat.. warna kuning emas..very soft and milky in the mouth.. yum..yum..

Kuih tako

Agar-agar pandan
Makanan pulak ialah...
Pajeri nenas makan dengan ikan goreng garing... aduih...(2 pinggan nasi ni...). Bonda dan ayahanda aku pun tahu kesukaan anak dia ni, kalau balik rumah depa ja.. menu ni selalu ada tp bila puasa ni kurang sikit dah minat makanan ni.. lebih suka makan nasi putih, sambal kicap tomato dan ikan bakar susu... sedapppp...

Panjang betul entry ni? Letih baca? Ok lah.. bye bye...

*semua gambar adalah belas ihsan Incik google

No comments:

Post a Comment