Thursday, August 25, 2011

Persiapan raya 2

1. DUIT RAYA
    • Eksyen tukar duit raya sampai beratus, konon-konon macam ramai la orang yang nak mai beraya kat rumah, padahal hari raya pertama dah balik rumah bonda...dasar rumah tertutup..hehehe.. Hari raya kedua pulak nak terjah rumah bapak mertua dan ipar duai... jimat betul... kiranya rumah hanya jadi tempat beradu.
    • Tapi kalau duit raya ni tak mengalir, boleh la jadi duit poket anak-anak pi sekolah.. dasar 2 dalam 1.

 2. BISKUT RAYA
  • Alhamdulillah, ni baru sebahagian ya puan-puan.. sebenarnya banyak lagi dalam kabinet dapur.. semua selamat ditempah dan dikutip dengan jayanya.. (mula-mula cakap dengan Incik suami nak jimat..konon-kononnya nak order 3 jenis kuih ja.. tp akibat pengaruh mata dan nafsu di bulan posa.. semua biskut yang dipamerkan di sekolah nampak sedap..so,terbeli melebihi had.. time bayar ja.. mula la mengeluh...nipis purse aku weiiii)
  • Tapi aku rasa lepas raya, mesti semua biskut ni selamat dikerjakan oleh putera puteri aku.. (dan aku!!) 
3. BAJU RAYA
  • Ni baru sebahagian baju Incik suami dan anak-anak. Rasa-rasanya tema kaler pun dah jadi caca merba.. 1st day - grey, 2nd day - electric blue, 3rd day - red
  • Imam Muda Ammar terlebih baju raya, hasil sponsor adik-adik aku.. (yg kaler putih tu dia punya la)
  • Yang sedih bila aku call tailor, dia cakap baju raya aku tak siap pun.. rasanya dah lama aku hantar tempah, kalau dihimpun semua.. 6 pasang baju kurung aku duk kat kedai dia.. aduiii la... syahdunya.. (sob..sob.. nangis...rasanya jadi baju raya haji la..)
  • Tapi disebabkan aku jenis panjang akal (puji nie..), maka awal-awal lagi aku dah siap beli baju kurung readymade.. ( La ni pun duk pujuk Incik suami nak beli cotton vietnam siap sulam manik koran berjurai-jurai... tertengok kat satu butik tu kat Kangar, terus balik angau, terbayang-bayang ). Alasan nak beli ialah bila pakai nanti rasa  manis dan comel  ja..heheheh..(boleh pakai alasan gitu??). 
Seronok bila cerita pasal raya, macam zaman kanak-kanak pulak.. bunga api dan mercun? Juga telah diorder dan dijangka dapat pada hari sabtu ni, so lepas ni kita story bab kemeriahan main bunga api anak beranak pulak ya!

Hari ni dah Ramadhan ke 25, esok last day sekolah.. may be 4 or 5 days to go before raya,  stok bahan mentah untuk berbuka pun semakin susut, so hari ni aku hanya masak menu yang mudah ja.. alasan?? Hari ni hujan, malas keluar..
hanya kau yang mampu ku korbankan (ikan gerut sweet and sour)

No comments:

Post a Comment