Saturday, January 7, 2012

Memori daun pisang


Wah.. tajukkkk... gimik ja..hehe
Tiap-tiap hari baca blog orang semua cerita pasai first day anak masuk sekolah
So, aku pun nak cerita pasai first day jugak
Tapi first day aku masuk sekolah darjah satu
Dulu-dulu, first day darjah satu pi sekolah sendiri
Percaya?

Tak lah, aku tumpang kereta orang kampung yg kebetulan anak depa satu sekolah
Tabah betui la ayah aku, tak hantaq langsung
Main kirim aku dekat tok menakan aku “tok cik Chin”
Yang tensionnya, anak dia masuk kelas 1B, aku kena masuk kelas paling ujung 1C
Sebab lambat daftar (ya la, dah dia sibuk urus anak dia dulu, baru daftar aku)

Nasib baik la, my best friend masa tadika pun kena masuk kelas 1C jugak
(sebab dia mai daftar dgn tok wan dia.. mai sekolah dgn gerek tua.. so lambat sampai sekolah la...)
Maaf ye Kak Teh a.k.a Hasneza Che Mat Hassan.. aku tercerita sejarah kau sama..hehehe
Aku relaks ja.. tak nangis pun.. excited gila.. Rupa-rupa aku memang suka sekolah..
ada jodoh dgn sekolah sampai sekarang (kerja gomen)

Kiranya masa sekolah dulu aku memang aktif sejak darjah satu
Kedudukan meja pula disusun ikut kepintaran
Emmm.. barisan pertama la
Then bila darjah dua, baru lompat ke kelas 2A
Masa ni baru buku bertemu ruas, jumpa balik dgn semua geng tadika Kemas Simpang Empat
Meloncat la  kami sbb seronok jumpa otai-otai bising semalaya (termasuk aku la..)

Dari darjah satu hingga enam
Apa-apa event kat sekolah, semua aku bantai masuk
Tarian, koir, pidato, pengacara majlis, bola jaring, bola tampar, bola baling
Kecuali acara lari & tilawah Al-Quran... that’s cannot la..
Tu cerita tahun 1981-1986 (kira-kira puluhan tahun kan?)

So, segala-gala yang berlaku hari ni, kelmarin pun akan jadi sejarah
Berjumpa di sini, berkongsi cerita di sini dan berpisah pun di sini
Pun dinamakan memori kan? (aarrr... daun pisang? Apa kaitan? Entah ...)
Kita akan ingat dan kenang sehingga berpencen 60 tahun kan?
Ya ka? Oh... tidak... tak sanggup la..
Cukup 58 tahun.. dgn harapan masa tu dah jadi Pengarah Pelajaran Negeri Perlis
Ganti Cikgu-cikgu yang duk di jabatan la ni... Grrrr... (nada marah..)

Sekian. Harap maklum.

No comments:

Post a Comment